Hoe zorg je voor een goede balans tussen werk & privé
Het leven gaat steeds sneller en wordt steeds drukker. Als we willen, zijn we 24/7 bereikbaar. Hierdoor wordt het ook moeilijker om een goede balans te vinden tussen werk en privé. In de praktijk zien we dit vooral terug in bijvoorbeeld burnouts, die vaker en op jongere leeftijd voorkomen.
Een verstoorde balans tussen werk en privé leidt tot stress. En stress zorgt vervolgens weer voor het uitvallen van medewerkers. Zaken als thuiswerken en het ontvangen van werkmails op een smartphone zorgen ervoor dat grenzen nog verder vervagen.
Een balans werkt 2 kanten op: is iemand thuis in z’n element, dan kan hij op het werk beter functioneren. Is het werk leuk en geeft het energie, dan is de werknemer thuis ook beter op z’n plek. Het belangrijkste is om het gesprek met de medewerker aan te gaan, om er zo achter te komen hoe hij de werk-privébalans ervaart.
Mantelzorg
Eén op de vier medewerkers biedt hulp aan iemand uit zijn of haar directe omgeving. Als dit verder gaat dan de gebruikelijke hulp, gaat het volgens het Sociaal Cultureel Planbureau over Mantelzorg; dit is onbetaalde hulp aan mensen die gezondheids- beperkingen hebben.
Klik hier voor meer informatie over het thema 'Mantelzorg'.
Geldzorgen
Met je werknemer over geld praten vinden we als leidinggevende eng en andersom begint een werknemer er vaak niet over. Toch is het goed om met elkaar de financiële problemen bespreekbaar te maken en zo de financiële gezondheid van je werknemers te waarborgen.
Klik hier voor meer informatie over het thema 'Geldzorgen'.